Algemene voorwaarden Perfect Kozijnen

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter aangeduid, in de navolgende betekenis gebruikt.

  1. PerfectKozijnen: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan Kraanspoor 50, 1033 SE te Amsterdam, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 94888981. 
  2. Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie PerfectKozijnen een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
  3. Consument: een Klant, natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
  4. Partijen: PerfectKozijnen en de Klant gezamenlijk.
  5. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan PerfectKozijnen zich jegens de Klant heeft verbonden tot de levering van Producten en/of het verrichten van Werkzaamheden.
  6. Producten: de in het kader van de Overeenkomst door PerfectKozijnen aan de Klant te leveren zaken, waaronder, doch niet uitsluitend, begrepen kunnen zijn, kozijnen en deuren, beglazing, scharnieren en deurkrukken.
  7. Werkzaamheden: de in het kader van de Overeenkomst door of namens PerfectKozijnen uit te voeren werkzaamheden, waaronder, doch niet uitsluitend, begrepen kunnen zijn, plaatsing/montage van Producten en afwerking daarbij.
  8. Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere offerte van PerfectKozijnen, iedere Overeenkomst en alle daarmee verband houdende en daaruit voortvloeiende rechtsverhoudingen tussen Partijen.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de Klant, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken, zoals middels de door de Klant aanvaarde niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen als bedoeld in artikel 3. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, tast de geldigheid van de overige bedingen niet aan. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

ARTIKEL 3. | OFFERTES EN TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN

  1. Definitieve offertes van PerfectKozijnen kunnen worden voorafgegaan door een indicatieve offerte. Een offerte van PerfectKozijnen is indicatief indien daarin door PerfectKozijnen is aangegeven dat een definitieve offerte pas wordt opgemaakt indien PerfectKozijnen de inmeting heeft verricht op de door de Klant aangewezen locatie dan wel dit anderszins voortvloeit uit de aard en/of strekking van de offerte. Indicatieve offertes kunnen Partijen niet binden.
  2. Elke niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen is vrijblijvend, ook in geval daarin is vermeld dat deze voor een bepaalde tijd geldig is. Een niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen kan tot onverwijld, althans zo spoedig mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Klant, nog door PerfectKozijnen worden herroepen.
  3. Aan een niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen die een kennelijke fout of vergissing bevat, alsmede aan een niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen die gebaseerd is op door de Klant verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, kan de Klant geen rechten ontlenen.
  4. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand op het moment dat de niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen op de eventueel daartoe door PerfectKozijnen aangewezen wijze is aanvaard. Indien de aanvaarding van de Klant afwijkt van het aanbod in de niet-indicatieve offerte, komt de Overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij PerfectKozijnen anders aangeeft.
  5. De Klant dient de door hem te aanvaarden niet-indicatieve offerte te controleren op onjuistheden ten aanzien van de door hem verstrekte gegevens waarop de offerte is gebaseerd, en dient daarvan in een voorkomend geval onmiddellijk Schriftelijke mededeling te doen aan PerfectKozijnen, bij gebreke waarvan de Klant geen rechten aan de offerte kan verlenen.
  6. Alle eventuele mogelijkheden van mondeling of stilzwijgend sluiten van een overeenkomst, zijn uitgesloten. Alle Overeenkomsten komen conform het bepaalde in de vorige leden Schriftelijk tot stand.
  7. Indien de Klant de Overeenkomst op naam van een andere natuurlijke of rechtspersoon sluit, verklaart hij door het aangaan van de Overeenkomst daartoe bevoegd te zijn. De Klant is naast deze (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle uit die Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.
  8. Modellen en monsters dienen als illustratief materiaal te worden beschouwd met betrekking tot de kwaliteit en de kleuren van de Producten. Aan natuurlijke materialen inherente afwijkingen zijn geen grond voor klachten. 
  9. De inhoud van offertes van PerfectKozijnen is vertrouwelijk en enkel voor de Klant bestemd. Het is de Klant niet toegestaan deze informatie met derden te delen.

ARTIKEL 4. | ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST

Iedere Overeenkomst is na totstandkoming daarvan bindend. In geval van annulering van de Overeenkomst door de Klant, blijft de Klant de volledige overeengekomen totaalprijs verschuldigd.

ARTIKEL 5. | DERDEN

  1. PerfectKozijnen is gerechtigd de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te laten aan derden en aldus derden bij de uitvoering van de Overeenkomst te betrekken.
  2. Deze algemene voorwaarden zijn mede bedongen ten behoeve van de eventuele derden die PerfectKozijnen bij de uitvoering van de Overeenkomst betrekt. Derhalve kunnen deze derden, voor zover het recht op nakoming van de bedingen naar hun aard of strekking niet uitsluitend voorbehouden kan zijn aan PerfectKozijnen, jegens de Opdrachtgever een beroep doen op de bepalingen van deze algemene voorwaarden, als ware zij in plaats van PerfectKozijnen, zelf partij bij de Overeenkomst.

ARTIKEL 6. | TERMIJNEN

  1. PerfectKozijnen spant zich in de eventuele uitvoerings- en (op)leveringstermijnen waartoe hij zich jegens de Klant heeft verbonden, na te komen. Echter betreffen deze termijnen nimmer fatale termijnen. Het verzuim van PerfectKozijnen treedt niet eerder in dan nadat de Klant PerfectKozijnen Schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn voor de nakoming is vermeld en PerfectKozijnen na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de nakoming in gebreke is.
  2. Verzuim van PerfectKozijnen biedt de Klant recht op ontbinding van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop het verzuim betrekking heeft, doch nimmer recht op aanvullende schadevergoeding.

ARTIKEL 7. | VERPLICHTINGEN VAN DE KLANT IN HET ALGEMEEN

  1. De Klant dient alle informatie die voor de opzet en uitvoering van de Overeenkomst redelijkerwijs relevant is, tijdig, volledig en op de eventueel daartoe door PerfectKozijnen aangewezen wijze, aan PerfectKozijnen te verstrekken. De Klant staat in voor de juistheid van alle door hem aan PerfectKozijnen verstrekte informatie. PerfectKozijnen is nimmer aansprakelijk voor schade ontstaan doordat hij is uitgegaan van door de Klant verstrekte onjuiste of onvolledige informatie.
  2. Voorts dient de Klant PerfectKozijnen steeds alle voor de uitvoering van de Overeenkomst vereiste medewerking te verlenen. De Klant neemt alle redelijke maatregelen om de uitvoering van de Overeenkomst te optimaliseren. De Klant is bovendien gehouden PerfectKozijnen zo spoedig mogelijk mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden die zich al dan niet na totstandkoming van de Overeenkomst openbaren en waarvan redelijkerwijs kenbaar is dat die feiten of omstandigheden van invloed zijn op de tijdige en/of deugdelijke uitvoering van de Overeenkomst.
  3. Door het aangaan van de Overeenkomst verklaart de Klant dat op locatie van uitvoering van de Werkzaamheden en in het bijzonder in bestaande kozijnen, geen asbest of ander gevaarlijke materiaal aanwezig is.

ARTIKEL 8. | UITVOERING VAN WERKZAAMHEDEN

  1. De Klant dient zorg te dragen voor een juiste en tijdige uitvoering van alle inrichtingen, voorzieningen en andere voorwaarden die noodzakelijk zijn voor een deugdelijke uitvoering van de Werkzaamheden. Voorts dient de Klant er voor eigen rekening en risico voor zorg te dragen dat:
  • de ruimte waar de Werkzaamheden worden verricht toegankelijk is en vrij is van obstakels en de Werkzaamheden onder normale, redelijkerwijs te verwachten omstandigheden kunnen worden uitgevoerd;
  • de toegangswegen tot de plaats van opstelling geschikt zijn voor het transport van alle voor de uitvoering van de Werkzaamheden benodigde zaken, waaronder de te plaatsen, monteren en af te werken Producten in het bijzonder begrepen;
  • de door PerfectKozijnen tewerkgestelde personen op de locatie van uitvoering van de Werkzaamheden de kosteloze beschikking hebben over elektriciteit, water, sanitaire voorzieningen en andere in redelijkheid benodigde faciliteiten;
  • alle in redelijkheid van de Klant te verlangen veiligheids- en voorzorgsmaatregelen zijn getroffen en gedurende de uitvoering van de Werkzaamheden worden gehandhaafd.
  1. De Klant is verantwoordelijk voor het aanvragen en verkrijgen van de eventueel benodigde vergunningen vanuit de gemeente, zoals wat betreft het plaatsen/monteren van de Producten en het plaatsen van voor de uitvoering van de Werkzaamheden benodigde containers, liften en steigers. Voorts is de Klant verantwoordelijk voor het verkrijgen van de eventuele andere nodige toestemmingen van derden.
  2. Indien de (verdere) uitvoering van de Werkzaamheden niet kan plaatsvinden als gevolg van een aan de Klant toerekenbare omstandigheid, bijvoorbeeld omdat de Klant zijn verplichtingen als bedoeld in de vorige leden of in artikel 7 niet nakomt, komen, onverminderd het bepaalde in artikel 14, de daaruit voor PerfectKozijnen voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

ARTIKEL 9. | LEVERING VAN PRODUCTEN

  1. Levering van de Producten geschiedt door bezorging daarvan op het door de Klant opgegeven afleveradres. In geval dat uitdrukkelijk en Schriftelijk is overeengekomen, worden de Producten tevens geplaatst en gemonteerd op de daartoe overeengekomen plek.
  2. Het risico van verlies en beschadiging van de Producten gaat over op de Klant op het moment dat de Producten door of namens de Klant in ontvangst zijn genomen - of in een voorkomend geval - door of namens PerfectKozijnen zijn geplaatst/gemonteerd.
  3. Indien de Producten niet konden worden geleverd of geplaatst als gevolg van een omstandigheid die de Klant is toe te rekenen, is PerfectKozijnen, onverminderd het bepaalde in het overige van deze algemene voorwaarden, gerechtigd om de Producten voor rekening van de Klant op te slaan, onverminderd de verplichting van de Klant tot voldoening van de overeengekomen prijs en reeds gemaakte bijkomende kosten ten aanzien waarvan is overeengekomen dat deze voor rekening van de Klant komen. Opslagkosten bedragen per maand minimaal 5% van de factuurwaarde van de Overeenkomst.
  4. In geval van losse verkoop van Producten, worden de Producten verpakt zoals gebruikelijk is in het handelsverkeer. Indien PerfectKozijnen acht dat de verstuurde Producten van dergelijke aard zijn dat ze bijzondere verpakking vereisen (bv. karton, kist), komen deze verpakkingskosten voor rekening van de Klant, tenzij de Klant een Consument is, in welk geval PerfectKozijnen de Consument vóór het sluiten van de Overeenkomst uitdrukkelijk mededeling doet van de hoogte van deze eventuele kosten.

ARTIKEL 10. | OPLEVERING VAN WERKZAAMHEDEN EN KLACHTEN

  1. Op het moment dat door PerfectKozijnen aan de Klant wordt meegedeeld dat de plaatsing, montage en eventuele afwerking van de Producten zijn voltooid, dan wel redelijkerwijs kenbaar is dat deze Werkzaamheden zijn voltooid, dient de Klant direct te onderzoeken of het werk deugdelijk is uitgevoerd, althans of het werk vrij is van zichtbare of anderszins kenbare gebreken.
  2. Kleine gebreken die binnen 30 dagen kunnen worden hersteld en die ingebruikname van het werk niet verhinderen, staan oplevering van het werk niet in de weg.
  3. Klachten met betrekking tot ten tijde van de oplevering voor de Klant redelijkerwijs zichtbare of anderszins kenbare gebreken, dienen meteen bij de oplevering te worden gemeld.
  4. Klachten met betrekking tot ten tijde van de oplevering redelijkerwijs niet-zichtbare of anderszins niet-kenbare gebreken, dienen binnen zeven dagen na ontdekking van het gebrek, althans binnen een termijn van zeven dagen nadat de Klant redelijkerwijs van het gebrek op de hoogte had kunnen zijn, Schriftelijk bij PerfectKozijnen te worden ingediend.
  5. Indien de Klant niet tijdig klaagt, vloeit er voor PerfectKozijnen uit een dergelijke klacht van de Klant geen enkele verplichting voort.
  6. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft de verplichting van de Klant tot tijdige betaling aan PerfectKozijnen bestaan, behoudens voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument dwingend in de weg staat.
  7. In geval van een consumentenkoop waarbij Producten in het kader van dezelfde Overeenkomst door PerfectKozijnen worden geplaatst, prevaleert het bepaalde in artikel 11.2 boven het bepaalde in de vorige leden van dit artikel.

ARTIKEL 11. | ONDERZOEK EN KLACHTEN TEN AANZIEN VAN PRODUCTEN

  1. In geval de Overeenkomst voorziet in verkoop van Producten zonder dat deze door of namens PerfectKozijnen worden geplaatst/gemonteerd, dient de Klant op het moment van leveren van de Producten direct te onderzoeken of de aard en de hoeveelheid daarvan aan de Overeenkomst beantwoorden. Indien de aard en/of hoeveelheid van de Producten naar het oordeel van de Klant niet aan de Overeenkomst beantwoord(t)(en), dient hij daarvan op het moment van leveren onverwijld mededeling te doen aan PerfectKozijnen en dient hij de inontvangstname van de Producten achterwege te laten, tenzij door de Klant een Schriftelijk voorbehoud bij de inontvangstname is gemaakt. In geval van ten tijde van de levering voor de Klant redelijkerwijs niet-zichtbare gebreken, dient de Klant daarvan binnen zeven dagen nadat hij van het bestaan van het gebrek in kennis is geraakt, althans redelijkerwijs in kennis had kunnen geraken, Schriftelijk mededeling te doen aan PerfectKozijnen. De Klant is verplicht om samen met de klacht alle noodzakelijke gegevens te verstrekken die voor PerfectKozijnen relevant zijn om de klant te onderzoeken, inclusief foto’s waarmee de gebreken duidelijk worden.
  2. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid, vervalt het recht op het instellen van een vordering of verweer in verband met de stelling dat een consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, indien van het gebrek van het Product niet binnen twee maanden na ontdekking daarvan mededeling is gedaan aan PerfectKozijnen.
  3. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft de verplichting van de Klant tot tijdige betaling aan PerfectKozijnen bestaan, behoudens voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument dwingend in de weg staat.

ARTIKEL 12. | GARANTIE EN CONFORMITEIT

  1. Garantie op geleverde Producten is uitsluitend van toepassing indien en voor zover dit uitdrukkelijk en Schriftelijk is overeengekomen. Indien garantie van toepassing is, verstrekt PerfectKozijnen de Klant een garantiebewijs. Vorenstaande geldt met dien verstande dat een eventueel door PerfectKozijnen verstrekte garantie niets afdoet aan de dwingende wettelijke rechten en vorderingen die Consumenten jegens PerfectKozijnen kunnen doen gelden (conformiteit).
  2. Eventueel uitdrukkelijk overeengekomen garantietermijnen gaan in op de dag dat het Product aan de Klant is geleverd c.q. de plaatsing/montage daarvan heeft plaatsgevonden.
  3. In geval van garantie op glas wordt uitsluitend gegarandeerd dat isolerend dubbelglas gedurende de garantietermijn geen vermindering van doorzicht vertoont en dat geen onafwisbare grauwwaas zal optreden door condensatie, aanslag op/of aantasting van de glasplaten aan de spouwzijden in verband met een gebrek van het isolerend dubbelglas.
  4. In geval van garantie op andere Producten dan glas, geldt garantie uitsluitend ten aanzien van fabricagefouten.
  5. Op eventuele garantie of non-conformiteit kan alleen een beroep worden gedaan indien de Klant aan al zijn verplichtingen uit de Overeenkomst heeft voldaan.
  6. De Klant kan in elk geval geen geldig beroep doen op garantie of non-conformiteit indien een gebrek van of schade aan het geleverde Product het gevolg is van een na de levering van buiten komende oorzaak of een andere niet aan PerfectKozijnen toerekenbare omstandigheid. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld, begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging, buitengewone weersomstandigheden, natuurlijke slijtage, onjuiste of onoordeelkundige behandeling of plaatsing/montage of afwerking door de Klant zelf of in zijn opdracht door een derde, onjuist of onoordeelkundig gebruik en het aanbrengen van veranderingen aan het geleverde, waaronder mede begrepen reparaties en demontage welke niet met voorafgaande Schriftelijke instemming van PerfectKozijnen zijn uitgevoerd.
  7. Aansprakelijkheid van PerfectKozijnen uit hoofde van garantie of non-conformiteit is beperkt tot het leveren van een vervangend Product dat vrij van gebreken, of indien dit naar oordeel van PerfectKozijnen niet mogelijk is, het terugbetalen van de tegenwaarde van het Product. Verdergaande schade, waaronder gevolgschade, komt niet voor vergoeding in aanmerking. 
  8. Bij levering door PerfectKozijnen in Nederland, strekt de aansprakelijkheid van PerfectKozijnen uit hoofde van garantie niet buiten de grenzen van Nederland. 
  9. De Klant is uitsluitend bevoegd om zelfstandig een gebrek te herstellen op kosten van PerfectKozijnen, indien PerfectKozijnen voorafgaande Schriftelijke goedkeuring met betrekking tot de kosten en de omvang ervan heeft gegeven. 
  10. Kosten door PerfectKozijnen gemaakt in verband met onderzoek met betrekking tot een ongegrond gebleken beroep op garantie of non-conformiteit, kunnen aan de Klant worden doorberekend.

ARTIKEL 13. | OVERMACHT

  1. PerfectKozijnen is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, extreme weersomstandigheden, ziekte van of tekort aan personeel, transportmoeilijkheden, rampen, epidemieën, pandemieën, oorlog en oorlogsdreiging.
  2. Indien en voor zover de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst, zonder rechterlijke tussenkomst, met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien PerfectKozijnen bij het intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan zijn verplichtingen kan voldoen, is PerfectKozijnen gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uitvoerbare gedeelte van de Overeenkomst, afzonderlijk te factureren als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
  4. Schade ontstaan als gevolg van overmacht, komt, onverminderd het bepaalde in het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking. 

ARTIKEL 14. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. PerfectKozijnen is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd, zonder rechterlijke tussenkomst, de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien en voor zover de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de Overeenkomst PerfectKozijnen ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Klant ten aanzien waarvan hij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Klant Schriftelijk door PerfectKozijnen in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Klant zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. 
  2. Indien de Klant in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, is PerfectKozijnen gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, tenzij de Klant reeds genoegzame zekerheid voor de nakoming van zijn betalingsverplichtingen heeft gesteld.
  3. De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door PerfectKozijnen uitgeoefende opschortings- of ontbindingsrecht.
  4. De Klant is verplicht de schade die PerfectKozijnen ten gevolge van de opschorting of ontbinding van de Overeenkomst lijdt, te vergoeden. 
  5. Indien PerfectKozijnen de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

ARTIKEL 15. | PRIJZEN, KOSTEN & BETALINGEN

  1. De niet-indicatieve offerte van PerfectKozijnen vermeldt de totaalprijs waartegen de Overeenkomst wordt nagekomen, alsook de eventuele bezorgkosten die aan de Klant in rekening worden gebracht. Eventuele parkeerkosten die in verband met de uitvoering van de Werkzaamheden dienen te worden gemaakt, worden separaat aan de Klant doorberekend.
  2. Alle door PerfectKozijnen vermelde en door de Klant verschuldigde bedragen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld en met dien verstande dat een niet-indicatieve offerte gericht aan Consumenten deze bedragen inclusief btw vermeldt.
  3. De overeengekomen prijs is gebaseerd op de feiten en omstandigheden die PerfectKozijnen bekend waren op het moment dat PerfectKozijnen deze prijs aan de Klant heeft aangeboden. Indien zich prijsstijgingen van kostprijsbepalende factoren voordoen, zoals van lonen of inkoopprijzen, en waarop PerfectKozijnen redelijkerwijs geen invloed kan uitoefenen, is PerfectKozijnen gerechtigd deze prijsstijgingen aan de Klant door te berekenen, met dien verstande dat een Consument om die reden gerechtigd is de Overeenkomst te ontbinden indien de verhoging plaatsvindt binnen drie maanden na totstandkoming van de Overeenkomst en PerfectKozijnen alsnog uitdrukkelijk te kennen geeft de Overeenkomst niet onder de oorspronkelijk overeengekomen bedragen te willen nakomen. Vorenbedoelde bevoegdheid van de Consument om de Overeenkomst te ontbinden geldt niet indien de prijsverhoging het gevolg is van stijgingen van btw of andere heffingen van overheidswege.
  4. PerfectKozijnen is gerechtigd een aanbetaling te vorderen. In geval de Overeenkomst voorziet in zowel de levering van Producten als de plaatsing/montage daarvan, dient betaling van 50% van de totaalprijs uiterlijk op de dag van levering van de Producten te geschieden, waarna de tweede termijn van 50% meteen na oplevering van het werk voldaan moet zijn.
  5. Betalingen dienen te geschieden op de daartoe door PerfectKozijnen aangewezen wijze en binnen de door PerfectKozijnen vermelde termijn dan wel op het door PerfectKozijnen aangegeven moment.
  6. Betaling dient plaats te vinden zonder enig beroep op opschorting of verrekening, e.e.a. voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument niet dwingend in de weg staat.
  7. PerfectKozijnen is gerechtigd om de aan de Klant toekomende facturen uitsluitend per e-mail aan hem beschikbaar te stellen.
  8. Indien de Klant zijn onderneming liquideert of overdraagt aan een derde, in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd, alsook in geval waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, zijn de vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar. 
  9. Indien tijdige betaling achterwege blijft, treedt het verzuim van de Klant van rechtswege in. Vanaf de dag dat het verzuim van de Klant intreedt, is de Klant over het openstaande bedrag een rente verschuldigd van 2% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt. In afwijking van de vorige zin geldt in plaats van de daar bedoelde contractuele rente, de ten tijde van het betalingsverzuim geldende wettelijke rente indien de Klant een Consument is.
  10. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant.

ARTIKEL 16. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING

  1. Behoudens opzet en bewuste roekeloosheid van PerfectKozijnen, alsmede behoudens het bepaalde in artikel 10, 11 en 12, is PerfectKozijnen na de (op)levering niet langer aansprakelijk voor gebreken van het (op)geleverde.
  2. De Klant draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden in de door Klant verstrekte gegevens, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet of de Overeenkomst voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan PerfectKozijnen kan worden toegerekend.
  3. PerfectKozijnen is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.
  4. Mocht PerfectKozijnen ondanks het bepaalde in deze algemene voorwaarden aansprakelijk zijn voor enige schade, dan heeft PerfectKozijnen te allen tijde het recht deze schade te herstellen. De Klant dient PerfectKozijnen hiertoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan elke aansprakelijkheid van PerfectKozijnen ter zake vervalt.
  5. De aansprakelijkheid van PerfectKozijnen is beperkt tot ten hoogste herstel van de Werkzaamheden, dan wel herstel of vervanging van de Producten waarop de aansprakelijkheid van PerfectKozijnen betrekking heeft, e.e.a. voor zover het bepaalde in artikel 12 de Klant daar recht op geeft. Indien herstel en vervanging niet mogelijk is, is de aansprakelijkheid van PerfectKozijnen beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid van PerfectKozijnen betrekking heeft.
  6. In geval van een consumentenkoop strekken de beperkingen van dit artikel niet verder dan is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  7. De verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen jegens PerfectKozijnen bedraagt 12 maanden na ontstaan van die vordering. In afwijking van de vorige zin verjaren aan Consumenten toekomende rechtsvorderingen en verweren die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren.
  8. De Klant vrijwaart PerfectKozijnen van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan (een) andere(n) dan aan PerfectKozijnen toerekenbaar is.
  9. De aansprakelijkheidsbeperkingen in deze algemene voorwaarden gelden niet indien de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van PerfectKozijnen of diens leidinggevend personeel.

ARTIKEL 17. | EIGENDOMSVOORBEHOUD

  1. Alle door PerfectKozijnen geleverde Producten blijven zijn eigendom totdat de Klant alle betalingsverplichtingen uit de Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Het is de Klant verboden de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht PerfectKozijnen hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  4. De Klant geeft onvoorwaardelijke toestemming aan PerfectKozijnen of de door PerfectKozijnen aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. PerfectKozijnen is bij verzuim van de Klant gerechtigd de hier bedoelde Producten terug te nemen. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de Klant.
  5. Als de Klant, nadat de Producten door PerfectKozijnen aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze Producten als de Klant zijn verplichtingen uit een later gesloten Overeenkomst niet nakomt.

ARTIKEL 18. | RECLAME

PerfectKozijnen is gerechtigd foto’s van het (op)geleverde te maken voor privégebruik en zakelijk gebruik op sociale media en de website www.PerfectKozijnen.nl, zonder inbreuk te maken op de privacy van personen. Eventueel op deze foto’s afgebeelde personen kunnen expliciete toestemming aan PerfectKozijnen geven om de foto’s voor vorenbedoelde doeleinden te gebruiken.

ARTIKEL 19. | SLOTBEPALINGEN

  1. PerfectKozijnen is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. In een voorkomend geval zal de Klant daarvan in kennis worden gesteld, waarbij de gewijzigde algemene voorwaarden aan hem worden verstrekt en waarna deze van toepassing zijn. In geval van een Consument geldt dat gewijzigde algemene voorwaarden niet op een reeds tot stand gekomen Overeenkomst van toepassing zijn indien en voor zover de wijzigingen tot nadeel van hem strekken.
  2. PerfectKozijnen is gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
  3. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  4. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil in onderling overleg te beslechten. 
  5. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Amsterdam wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van PerfectKozijnen een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. Een Consument is evenwel gerechtigd de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat PerfectKozijnen Schriftelijk heeft aangekondigd bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.
  6. Indien deze algemene voorwaarden in meerdere talen beschikbaar zijn, is de Nederlandstalige versie daarvan steeds bepalend voor de uitleg van de daarin opgenomen bedingen.